Metsämiesten Säätiö edellyttää kaikilta rahoittamiltaan apurahahankkeilta ulkoista viestintää. Viestinnän vähimmäisvaatimus on, että Säätiölle toimitetaan julkaistavaksi tiedote hankkeen tuloksista. Tämä lisää hankkeiden toteutuksen läpinäkyvyyttä ja vaikuttavuutta. Metsämiesten Säätiö ei vastaa näiden tiedotteiden sisällöstä.

Suomen Metsäyhdistys koulutti toistasataa tulevaa metsäammattilaista kertomaan alasta omin sanoin

keskiviikkona, 12.06.2024

Suomen Metsäyhdistyksen järjestämä Kerro se somessa -hanke koulutti yhteensä 127 tulevaa metsäalan ammattilaista ja opettajaa hyödyntämään sosiaalista mediaa työssään sekä toimimaan perinteisen median kanssa. Hanke järjestettiin Metsämiesten Säätiön tuella.

Kouluttajina toimivat lumilautailun maailmanmestari, metsäpalveluyrittäjä Roope Tonteri, sekä viestinnän asiantuntija ja päätoimittaja Tero Karjalainen Suomen Metsäyhdistyksestä. Koulutus sai miltei järjestään kiitettävää palautetta (4/5).

Palautteen perusteella koulutusta kehuttiin rennoksi, informatiiviseksi ja kiinnostavaksi. ”Korostimme asiallisia käytöstapoja, mutta myös oman persoonan likoon laittamista. Ulkokohtaiset postaukset kiinnostavat harvoin ketään”, Karjalainen kertoo. ”Jokaisesta kuudesta ryhmästä nousi esiin loistavia persoonia, joilla olisi potentiaalia nousta suosioon pitkäjänteisen ja oivaltavan sisällöntuotannon kautta. Työnantajien kannattaa rohkaista tyylikkääseen mutta omintakeiseen viestintään. Somehuomiolla on hyvät mahdollisuudet kääntyä euroiksi markkinoinnin tehostuessa, eikä se tee huonoa alan yleiselle arvostuksellekaan.”

Suomalaisen metsätalouden juurilla, maakunnissa toteutettu kiertue kattoi kuusi oppilaitosta etelästä pohjoiseen: Joensuun ammattikorkeakoulu (AMK), Mikkelin AMK, Hämeenlinnan AMK (Evo), Lapin AMK (Rovaniemi) sekä ammattioppilaitokset Tredu (Tampere-Ylöjärvi) ja Gradia (Jämsä).

”Viimeisen päälle hyvän hengen tilaisuus”, kirjoitti yksi osallistujista. 3,5-tuntisessa koulutuksessa suunniteltiin ryhmissä somepostauksia ja niistä keskusteltiin yhdessä. Tonteri kertoi omasta sosiaalisen median tuotannostaan esimerkein. Karjalainen kertoi, miten media hyödyntää sosiaalista mediaa uutistuotannossa ja antoi ohjeet omaan tai työnantajan kriisiviestintään. ”Median kanssa toimiminen on vaativaa mutta samalla yksinkertaista. Kriisin sattuessa kannattaa kertoa tosiasiat yksilön suojaa kunnioittaen. Jos ei heti tiedä faktoja, toimittajalle ja sosiaaliseen mediaan kannattaa sanoa, että odota hetki, selvitän. Mokan sattuessa kannattaa pyytää anteeksi. Näillä konstein viestinnässä pääsee jo pitkälle”, Karjalainen toteaa.

”Kerro se somessa -koulutus sopii erinomaisesti myös metsäalan organisaatioille”, Karjalainen vinkkaa. Suomen Metsäyhdistyksen järjestämä koulutus voidaan räätälöidä tilaajan toiveiden mukaiseksi. Mukana on myös Klikkiklinikka, vetävän verkkoviestinnän koulutus, joka pohjautuu suuren uutismedian ainutlaatuiseen otsikkodataan.

Lisätietoja:
Viestinnän asiantuntija, päätoimittaja Tero Karjalainen, Suomen Metsäyhdistys ry, tero.karjalainen(a)smy.fi, puh.
050 355 1049
Viestintäpäällikkö Anna Kauppi, Suomen Metsäyhdistys ry, anna.kauppi(a)smy.fi, puh. 0400 702 102
https://smy.fi/tietoa-metsista-ja-metsaalasta/kerro-se-somessa-tyopaja/
 

Tilaa Metsämiesten Säätiön uutiskirje
Kerromme uutiskirjeessä 6 -10 kertaa vuodessa apuraha- ja stipendiasioista sekä työstämme metsäalan ja sen ammattilaisten hyväksi.
Voit tilata uutiskirjeen antamalla sähköpostiosoitteesi meille:

Ole hyvä, anna kaikki pyydetyt tiedot.