Metsämiesten Säätiö edellyttää kaikilta rahoittamiltaan apurahahankkeilta ulkoista viestintää. Viestinnän vähimmäisvaatimus on, että Säätiölle toimitetaan julkaistavaksi tiedote hankkeen tuloksista. Tämä lisää hankkeiden toteutuksen läpinäkyvyyttä ja vaikuttavuutta. Metsämiesten Säätiö ei vastaa näiden tiedotteiden sisällöstä.
torstaina, 30.01.2025
Kuudentoista johtavan maailmanlaajuisen metsä-, ympäristö-, ilmasto-, ja kehitystoimijan Collaborative Partnership on Forests (CPF) -liittouma julkisti toukokuussa YK:n metsäfoorumissa New Yorkissa viestintäkampanjan, joka edistää kestävästi kasvatetusta ja korjatusta puusta valmistettujen tuotteiden käyttöä avainstrategiana ilmastonmuutoksen torjunnassa. Hanke on julkistuksen myötä nyt huippukoalitio CPF:n avainhanke. CPF – yhteenliittymä käyttää YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestö FAO:n metsäviestijäverkosto Forest Communicators Networkin (FCN) 550 viestinnän ammattilaisen asiantuntemusta tässä viestintäyhteistyössä.
Grow the Solution -aloite kertoo suurten toimijoiden yhteistyössä kestävän metsien käytön tuottamista ratkaisuista ja se on nostanut metsäbiotalouden ratkaisut osaksi kansainvälistä ympäristökeskustelua. Viesti vahvistuu suurten toimijoiden yhteistyössä. Grow the Solution - kampanja välittää viestin multimedian, maailmanlaajuisten avaintapahtumien ja metsäsektorin viestintäosaamista parantavien koulutustyöpajojen avulla. Se lisää maailmanlaajuisesti suuren yleisön, poliittisten päättäjien, yksityisen sektorin ja kansalaisyhteiskunnan tietoisuutta. Viime kädessä se pyrkii varmistamaan, että kuluttajat ja organisaatiot saavat riittävästi tietoa tehdäkseen päätöksiä kestävän puun puolesta vähemmän kestävien materiaalien sijaan.
Suomen Metsäyhdistys tuotti kansainvälisen metsien päivän (21.3.) videospotin YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestö FAO:n kanssa yhteistyössä teemalla ”Metsät ja innovaatiot”. Yhteistyön ansiosta spotti koostuu lähes täysin suomalaisesta osaamisesta. Forest Communicators Network ehdotti FAO:lle päivän aiheeksi innovaatioita, koska teema tukee samalla tulevien Grow the Solution -viestintäkampanjan kestävän puun käytön innovatiivisia ratkaisuja edistäviä viestejä. Metsäviestintä on viime vuosina ottanut suuria askelia positiivisten ratkaisujen esille tuomisessa johtavien, uskottavien kansainvälisten toimijoiden yhteistyössä ja Suomen merkittävällä panoksella.
Suomen osaaminen sekä lopputuotteissa että metsien käsittelyssä muodostaa spotin pääosan. Siinä esiintyvät: StoraEnso - Lignode, Spinnova & Sofia Ilmonen design, Woodcast – puulasta, Repolar Abilar - pihkasalva, Metsähallitus & VTT - palo-osaaminen ja UPM & Sääksisäätiö – yhteistyö. Videon loppuun on nostettu Metsäyhdistyksen logo, mikä on YK:lta harvinainen huomionosoitus. Metsäyhdistyksen toiveesta FAO on myös kreditoinut yllä olevat suomalaiset innovaatiotuottajat esimerkiksi Youtube -kanavallaan. Päättäjien seuraamat kansainväliset uutiskanavat kuten Euronews, Deutsche Welle, France24 ja Africanews levittivät spottia laajasti, ainakin 170 maahan. Yksin Euronews pyöritti sitä yli tuhat kertaa tammikuusta heinäkuun loppuun. Kanavien peitto on noin miljardi kotitaloutta. Eri maiden toiveesta spotti on käännetty tähän mennessä 42 kielelle.
Metsäviestintäverkosto FCN:n jäsenet toimittivat asiantuntija-artikkelin innovaatioaiheesta yhtaikaa n. 40 maan johtaviin medioihin, ml. CNN, El Pais, la Repubblica ja Frankfurter Allgemenine Zeitung. Vuonna 2025 kampanjatyö etenee uusilla suurilla osahankkeilla, joissa Suomen panos ja osaaminen on jälleen merkittävä.
Metsämiesten Säätiö rahoittaa edelleen Suomen Metsäyhdistyksen kansainvälistä viestintää.
Lisätietoja:
Kansainvälisen viestinnän päällikkö Kai Lintunen, Suomen Metsäyhdistys, kai.lintunen(a)smy.fi, puh.0503512415