Metsämiesten Säätiö edellyttää kaikilta rahoittamiltaan apurahahankkeilta ulkoista viestintää. Viestinnän vähimmäisvaatimus on, että Säätiölle toimitetaan julkaistavaksi tiedote hankkeen tuloksista. Tämä lisää hankkeiden toteutuksen läpinäkyvyyttä ja vaikuttavuutta. Metsämiesten Säätiö ei vastaa näiden tiedotteiden sisällöstä.
tiistaina, 31.01.2017
Metsä puhuu uusille osaajille – hankeen tavoitteena on saada lisää motivoituneita opiskelijoita metsä- ja puuopetuksen kaikille asteille. Lisäksi tiivistetään alan markkinointiyhteistyötä opiskelijahankinnassa.
Nuorten sosiaalisen median käyttö ja kanavat muuttuva nopeasti. Suomen Metsäyhdistys ja Pilke palkkasiat muutaman yläaste- ja lukioikäisen nuoren kesätöihin. Yksi heidän tehtävistään oli haastatella sekä helsinkiläisiä ja rovaniemeläisiä nuoria heidän sosiaalisenmedian käytöstä ja metsäalan näkymisestä siellä. Haastatteluista tehtiin video, jossa oli terveisiä ja ehdotuksia alalle. Metsävisan kautta metsänhoitoyhdistyksistä kesätyöpaikan saaneilta yläkoululaisilta kerättiin myös kommentteja ja ehdotuksia oppilaitosten näkyvyyteen sosiaalisessa mediassa. Johtopäätöksenä päätettiin kokeilla vaikuttajamarkkinointia.
Koska hakkuukoneen ajamista kuulee usein verrattavan videopelin pelaamiseen, Metsäyhdistys haastoi yhteistyössä Työtehoseuran ja Ponssen kanssa pelitubettaja MrJallu101:n kokeilemaan, miltä tuntuu istua Ponsse Scorpionin ohjaimissa.
Tubettaja teki omalle kanavalleen videon, jossa hän simulaattoriharjoittelun jälkeen kaataa puita metsässä. Hän laittoi sisältöä myös Twitter - ja Instagram -kanavilleen. Videolla on tähän mennessä ollut yli 93 000 katselukertaa. Hänen seuraajistaan valtaosa on 13-24 -vuotiaita miehiä. Kommentteja on tullut lähes 700. Ilahduttavia ovat kommentit, joissa nuoret kertovat ylpeinä oman isän työskentelevän puunkorjuussa tai että oma mielenkiinto alaa kohtaan syttyi.
Maakunnallinen markkinointiyhteistyö käynnistettiin elokuussa ”Kokoontumisajoissa”. Alueelliset aloitustilaisuudet on pidetty ja valittu koulutuksen järjestäjistä vastuuhenkilöt. Ensimmäisessä vaiheessa on valittu 7 aluetta mukaan toimintaan.
Tavoitteena ovat tehdä alueelliset markkinointisuunnitelmat ja toteutusohjelmat. Vastaanotto hanketta kohtaan on ollut erittäin myönteinen jokaisessa aloituskokouksessa. Se koetaan erittäin tarpeelliseksi ja mahdollistaa laajemminkin metsäkoulutuksen kehittämistoimenpiteitä. Alueellisten markkinointiverkostojen rakentaminen ja toiminnan kehittäminen jatkuu Metsäkoulutus ry:n toteutuksena.
Metsämiesten Säätiö on rahoittanut hanketta vuonna 2016.
Metsämies video MrJallu101:n kanavilla:
www.youtube.com/watch?v=ZwIkTGWi1c4&t=2s
www.youtube.com/user/MrJallu101
www.instagram.com/herrajallu
Lisätietoja:
Yhteyspäällikkö, Nuorisoviestintä Sirpa Kärkkäinen, Suomen Metsäyhdistys, sirpa.karkkainen(at)smy.fi