Metsämiesten Säätiö edellyttää kaikilta rahoittamiltaan apurahahankkeilta ulkoista viestintää. Viestinnän vähimmäisvaatimus on, että Säätiölle toimitetaan julkaistavaksi tiedote hankkeen tuloksista. Tämä lisää hankkeiden toteutuksen läpinäkyvyyttä ja vaikuttavuutta. Metsämiesten Säätiö ei vastaa näiden tiedotteiden sisällöstä.

Metsäyhdistys esiintyi maailman metsäkongressin pääohjelmassa

torstaina, 04.02.2016

Neljästoista maailman metsäkongressi järjestettiin Durbanissa Etelä-Afrikassa 7.-11.9.2015. Kongressiin osallistui noin 4000 henkilöä 142 maasta. Maailman metsäkongressissa esiintyminen antoi tilaisuuden osallistua korkeimman tason yhteiskunnalliseen metsäympäristökeskusteluun ja ohjaamaan sitä Suomelle ja metsäalalle myönteiseen suuntaan.

Suomalainen metsäviestinnän osaaminen noteerattiin korkealle, kun Metsäyhdistys kutsuttiin puhujaksi ja panelistiksi kongressin viestintäseminaariin "Connecting forests and people – building capacity to communicate". Tilaisuus oli eräs kongressin suurimmista ja tupaten täynnä. Yleisöä oli yli 350 henkilöä ja sen webcast lähetettiin suorana netissä. Metsäyhdistys oli myös eräs tilaisuuden päävalmistelijoista ja esiintyjistä.

Tilaisuudessa esiteltiin maailmalla tunnettujen TED talkien - levittämisen arvoisten ideoiden esityksistä koostuvien konferenssien - tapaan kehitetty Tree TALKS – livepuheen konsepti, ensimmäistä kertaa maailmassa. Metsäyhdistys esiintyi tässä viestinnän merkityksestä kertovassa dialogissa.

Viestintätapahtuma oli toisenlainen kuin perinteiset seminaarit; erittäin mukaansatempaava niin interaktiivinen live-twiittauksineen kuin yleisökyselyineenkin. Esiintyjinä olivat myös mm. Saatchi - viestintätoimiston strateginen johtaja Robert Grace, US Forest Servicen kuuluisa metsien ja palontorjunnan maskotti Smokey the Bear, sen ympärille rakennettu brändi ja vuosikymmenien kampanjat. Tilaisuuden päätti paneeli, johon Metsäyhdistys osallistui myös.

Tilaisuudesta tullut palaute pitkin kongressia oli erittäin hyvää. Esimerkiksi kansainväliset organisaatiot kuten CIFOR, CEPI, UNEP, GIZ, RECOFTC ja metsäorganisaatiot esim. Ruotsista ja Saksasta nostivat tilaisuuden onnistumisen esiin eri yhteyksissä. Lisäksi lukuisat eri maiden ministeriöiden, ajatuspajojen, yliopistojen ja lähetystöjen edustajat antoivat positiivista palautetta.

Viestinnän tärkeys noteerattiin viestintätapahtuman myötä myös kongressin Durban Declaration - 2050 vision for forests and forestry – julkilausumassa, ensimmäistä kertaa maailman metsäkongressissa. Lausumassa peräänkuulutetaan lisäresursseja viestimiseen. Kongressin loppuistunnossa todettiin tulevissa tarpeissa: “Resources must be invested in developing forest communications to help decision-makers and the wider public understand forests, recognize their many benefits, and support the forest community in its work to safeguard those benefits for future generations.”

Metsäyhdistys osallistui myös ennen kongressia järjestettyyn globaaliin sosiaalisen median “boot camp” työpajaan, jossa 60 metsäviestijää ympäri maailmaa paitsi hioi taitojaan sosiaalisessa mediassa, myös loi pohjan ja hoiti kongressista raportoimisen sosiaalisessa mediassa.

Kongressin tunnuksella #Forests2015 twiitattiin noin 28 500 kertaa. Twiittaajatilejä oli noin 7500, kun kongressiin osallistui noin 4000 vierasta. Noin 29 miljoonaa twitter-tiliä vastaanotti jonkin kongressitwiitin. Mikäli esimerkiksi 10 prosenttia näistä ihmisistä luki twiitin, kongressin viestit tavoittivat noin kolme miljoonaa ihmistä yksin twitterillä. Paitsi twitterissä, kongressin tapahtumista viestittiin esimerkiksi kymmenissä blogeissa, flickrissä ja Storyfissa.

Lisätietoja:

Viestintäpäällikkö Kai Lintunen, Suomen Metsäyhdistys, kai.lintunen(at)smy.fi

Tilaa Metsämiesten Säätiön uutiskirje
Kerromme uutiskirjeessä 6 -10 kertaa vuodessa apuraha- ja stipendiasioista sekä työstämme metsäalan ja sen ammattilaisten hyväksi.
Voit tilata uutiskirjeen antamalla sähköpostiosoitteesi meille:

Ole hyvä, anna kaikki pyydetyt tiedot.